Materieel

De Domburgse Reddingsbrigade maakt voor de bewakingstaak op het Banjaardstrand gebruik van divers materieel. Dit bestaat uit varend, rijdend en ander reddingsmaterieel. Het materieel wordt goed onderhouden, zodat dit altijd beschikbaar is wanneer dat nodig is.

reddingspost

Reddingspost de Banjaard

De post staat bij Grote Duinen, ongeveer 100 meter ten westen van het hoofdstrand. De reddingspost is te herkennen aan de oranje bovenrand, de waarschuwingsvlaggen en de EHBO-vlag. Vanaf het strand is de reddingspost goed zichtbaar en is gepositioneerd tussen het strandpaviljoen de Banjaard en Grote Duinen. De post is alleen via het strand te bereiken, niet via de weg.

De post bevat een uitkijk-/communicatiehoek, keukenunit, EHBO-ruimte, natte ruimte voor wetsuits en werkpakken, gescheiden kleedruimtes met douches en een slaapverblijf. 

In gebruik: 2011 – heden

Strandvoertuig BJD-110

Dit strandvoertuig is geschikt voor het vervoer van onze lifeguards en een (liggend) slachtoffer. Het voertuig is uitgerust met communicatiemateriaal, diverse reddingsmiddelen, EHBO-materiaal, AED, reddingsvesten, luidspreker-systeem en een brancard. Het voertuig is voorzien van blauw zwaailicht en sirene, waardoor het een voorrangsvoertuig is.

In dienst: 2022 – heden
Type: Landrover Discovery 

RNR-490

Reddingsboot Kueerens BJD-119

Onze snelle reddingboot is geschikt voor preventie (patrouilles varen langs de kant), reddingsacties op zee en inzetten zoals Search and Rescue.
Deze boot ligt in het zomerseizoen op een ponton naast het KNRM-station Neeltje Jans in de buiten haven.

In dienst: 2019 – heden
Type:
RNR-490
Motor: 75 pk Evinrude

Reddingsboot BJD-129

Onze snelle reddingsboot is geschikt voor zowel preventie (patrouille), reddingen als Search and Rescue-inzetten. Met oog op het einde van de ‘Ab Bas’ is gekozen om in 2017 alvast een tweede boot aan te schaffen. Deze had ook als voordeel dat hij onder de post gestald kon worden op een strand-trailer en daardoor sneller inzetbaar was. 

In dienst: 2017 – heden
Type:
 Novurania 430
Motor: 40 pk Evinrude

De Loods

De Domburgse Reddingsbrigade heeft van de gemeente Noord-Beveland deze loods in bruikleen. Hierin worden in de winter onze materialen opgeslagen. Verder is er op de zolder ruimte voor vergaderingen en opleidingen. 

In gebruik: 2016? – heden

Materieel uit de geschiedenis van de Banjaard

Pajero

Pajero

In deze grote auto was ruimte genoeg om een brancard achter de bijrijderstoel tot de achterdeur kwijt te kunnen. Verder was hij wederom voorzien van alle benodigdheden als EHBO-tas, AED, reddingsmiddelen en een surfplank op het dak. 

In dienst: 2015 – 2021
Type: Mitsubishi Pajero
Roepnummer: BJD-110

Ab Bas

Ab Bas

Deze reddingsboot, gedoopt naar ‘Ab Bas’, oud voorzitter van Reddingsbrigade Nederland.  Deze boot was voor 10 jaar in bruikleen geschonken aan Reddingsbrigade Nederland door de Stichting Familie Klem-La Brijn.  
De Domburgse Reddingsbrigade was nadat de 69-29 het einde van zijn levensduur bereikte op zoek naar een nieuw vaartuig, en kreeg daarom deze Rescue 3 geschonken.

‘Onze’ Ab Bas is nu te bewonderen in het Reddingmuseum in Den Helder!

In dienst: 2009 – 2018
Type: Rescue 3
Roepnaam: DBG-119 / BJD-019

Pick-up

Op 12 mei 2009 is de brigade overgegaan tot de aanschaf van een eigen voertuig, een lang gekoesterde droom. Het voertuig is een aantal jaar in dienst is geweest bij het Waterschap Zeeuwse Eilanden en is omgebouwd tot een volwaardig hulpverleningsvoertuig met optische‐ en geluidssignalen. 

In dienst: 2009 – 2014
Type: Nissan King Cab
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: DBG-110

Reddingspost De Banjaard

Deze reddingspost bestond uit twee delen. Een dagverblijf en een slaapverblijf. De post stond meer richting de kering gepositioneerd, ter hoogte van strandopgang “Kavel 1”.

Elk seizoen werd deze opgebouwd en afgebroken.

In gebruik: 2006 – 2010

69-20

Dit voertuig werd meerdere zomers gehuurd. 

In dienst: 2005 – 2008

69-29

In dienst: 2005 – 2008
Bouwjaar: 1996

Materieel uit de geschiedenis van Domburg

2002: 69-39 werd ook vervangen voor een Duarry SR-8, met een 65 pk motor.

2000:  69-29 werd vervangen voor een Duarry SR-8, met een 50 pk Johnson motor.

Medio 90’er jaren: Twee nieuwe rubberboten van het merk Zodiac aangeschaft, type Futura, met roepnummer 69-29 en 69-39. Deze waren voorzien van een 30 PK sterke Yamaha motor.

Medio 80’er jaren: In overleg met de Firma Beekman twee reddingsboten ontwikkeld en aangeschaft, deze gingen de geschiedenis in als de Beekman boten met vloerbedekking

1979: Aanschaf van 2 rubberboten

1975: Twee brandingsboten (met motor)

1974: Rampenvlet, zonder motor dus roeien